یکشنبه ۲۳ شهریور ۰۴

آيا مي دانيد اينستاگرام چيست و خالق آن كيست

اينستاگرام در اكتبر سنه ۲۰۱۰ ميلادي بوسيله كوين سيستروم و مايك كريگر خلق و راه‌اندازي شد.كوين سيستروم ( Kevin Systrom) در ۳۰ دسامبر۱۹۸۳ ميلادي در نيويورك متولد شد. او يك كارآفرين و مهندس نرم‌افزار آمريكايي است كه در حقيقت يكتا از اصلي‌ترين موسسان شبكه اجتماعي اينستاگرام محسوب مي شود.
كوين سيستروم؛ آفريننده اينستاگرامكوين سيستروم؛ آفريننده اينستاگرامكوين سيستروم و مايك كريگر يكديگر را در دانشگاه استنفورد آژانس ديجيتال ماركتينگ آوش تك ملاقات كردند. آنها در سال ۲۰۰۶ در زنجيره مديريت علوم و مهندسي از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شدند. كوين سيستروم يك اپليكيشن اشتراك‌گذاري عكس مبتني بر مكان را توسعه داد و وقتي متوجه شد كه به يك تن ساير به عنوان بنيادگزار براي راه‌اندازي شركتش دربايستن دارد، به استنفورد برگشت و سراغ مايك كريگر را گرفت. شايد به همين دليل هم هست كه سيستروم مي‌گويد: «من با اين افرادي كه مي‌گويند رفتن به دانشگاه و خرج كردن در آن فايده‌اي ندارد، كاملا مخالفم.»

كوين سيستروم و مايك كريگر؛كوين سيستروم و مايك كريگر؛ موسسان اينستاگراماينستاگرام (instagram) چيستاينستاگرم يا اينستاگرام شبكه اجتماعي اشتراك گذاري عكس و ويدئو است كه اين امكان را به كاربران خود مي‌دهد كه عكسها و ويدئوهاي خود را در ديگر شبكه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌بوك، توئيتر، تامبلر و فليكر به اشتراك بگذارند. يك خاصيت جدا اينستاگرام محدود كردن عكسها به فرم مربع مانند به عكس دوربين‌هاي اينستماتيك كداك يا پولارويد (برخلاف نسبت تصوير ۳:۴ كه عموماً براي دوربين عكاسي موبايل‌ها بهره‌گيري مي‌شود) است. كاربران در ضمن مي‌توانند از فيلترهاي ديجيتال براي عكسهايشان بهره‌گيري كنند. بيشينه موعد براي ويدئوهاي اينستاگرام ۱۵ ثانيه مي‌باشد.
ابتدا اينستاگرام تنها براي كاربران شركت اپل در دسترس بود و آنها مي‌توانستند عكس‌هايي را كه با موبايل خود مي‌گيرند در اين شبكه به اشتراك بگذارند. اينستاگرام رفته‌رفته با استقبال گرم كاربران روبرو شد ولي پاي اينستاگرام هنوز به سيستم‌عامل اندرويد مفتوح نشده بود و سيستم‌عامل اندرويد هم سهم قابل ملاحظه‌اي از بازار تلفن به اتفاق را به خويش وابستگي ديتا بود، برآيند اينكه اين اپليكيشن را براي سيستم‌عامل اندرويد منتشر كردند. به محض پيمان گرفتن آن در فروشگاه اندرويدي، در طي هفت روز ۱۰ ميليون بار اين برنامه دانلود شد. اين روند رو به رشد الي امروز ادامه داشته و در حال آماده لغايت دسامبر ۲۰۱۴ بيش از ۳۰۰ ميليون تن در اين شبكه اجتماعي فعاليت دارند.
چگونگي پيشه با اينستاگراماين اپليكيشن تنها به اشتراك‌گذاري عكس تمركز دارد و اغلب كاربران كه عضو ساير شبكه‌هاي اجتماعي هم هستند براي انتشار عكس‌هاي خود از اين برنامه استفاده مي‌كنند. آنها ساير شبكه‌هاي اجتماعي خود را به اين برنامه لينك كرده و از راه اين شبكه عكس‌ها و فيلم‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي ديگر نيز به اشتراك مي‌گذارند.
براي به كارگيري اينستاگرام بايد از راه اسمارت‌فون در اين سرويس عضو شويد. پس از عضويت عكسي به عنوان تصوير پروفايلتان گزينش كنيد و يك بيوگرافي كوتاهي در مورد خودتان بنويسيد. پروفايل شما به‌طور پيش‌فرض در حالت عمومي پيمان خواهد گرفت و شما در منوي تنظيمات مي‌توانيد آن را خصوصي كنيد. در نوارابزار زير برنامه، دكمه وسط به آغاز عكاسي يا فيلمبرداري وابستگي داده شده است و با لمس اين دكمه شما مي‌توانيد عكاسي يا فيلمبرداري خود را آغاز كنيد. يا اينكه از حافظه گوشي خود عكسي را گزينش كنيد. پس از اين مرحله، وارد مرحله افكت‌گذاري روي تصوير مي‌شويد. در اين قسمت به صورت پيش‌فرض افكت‌هايي براي شما پيمان ديتا شده كه به‌وسيله آنها پالايه باره عقيده براي عكس خويش را گزينش مي‌كنيد. بعد از افكت‌گذاري وارد صفحه بعدي مي‌شويد و در اين صفحه توضيحاتي در مورد عكس خود  مي‌نويسيد. پيش از انتشار عكس شما مي‌توانيد ديگر شبكه‌هاي اجتماعي را كه در آنها عضويت داريد برگزيدن كنيد تا با انتشار عكس شما در اينستاگرام همهنگام در ساير شبكه‌هاي اجتماعي نيز عكس‌تان منتشر شود. شما مي‌توانيد رفقا فيس‌بوكي و كساني كه تلفن تماس شان را در دفترچه تلفن خود داريد جست‌وجو كنيد و آنها را به اصطلاح Follow يا دنبال كنيد تا تصاوير ارسالي آنها را در صفحه اصلي خويش ببينيد.
اينستاگراماينستاگراموضعيت اينستاگرام در ايراناينستاگرام كمي با ديركرد وارد ايران شد. مختصر بودن دستگاه‌هاي آيفون در ايران انگيزه اصلي اين تاخير عنوان شده است. اما رفته‌رفته با زياد شدن آيفون‌ها و وانگهي انتشار اين برنامه در سيستم‌عامل اندرويد، اين برنامه در ايران هم پيروان زيادي پيدا كرد. البته هنوز آمار دقيقي از تعداد ايرانيان عضو اين شبكه هستي ندارد. بدون شك فيلتر نبودن اين شبكه و دسترسي راحت و بي‌دردسر آن در ايران را مي‌توان مهم‌ترين دلايل پيشباز ايراني‌ها از اين شبكه اجتماعي دانست، ولي بايد يادآوري كرد كه طرح فيلترينگ هوشمند روي آن اجرا مي شود با اين حال فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي مشابه فيس‌بوك، توئيتر، يوتيوب و… پيشباز مردمي از اينستاگرام را دوچندان كرد. البته مي‌توان نقص اينترنت‌هاي ارائه‌شده روي تلفن‌هاي به اتفاق را هم به عنوان دليلي براي كمتر بودن ميزان همكاري ايراني‌ها نسبت به كشورهاي توسعه‌يافته ساير در اين شبكه ‌اجتماعي عنوان كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.