مديرعامل گروه عليبابا در گفتگو با ديجياتو خبر از برنامههاي پيش روي اين گروه ميدهد و اعلام ميكند يكي از استراتژيهاي اصلي عليبابا در ادامه، گسترش ماركت پليس اين برند و توانمندسازي جدي آژانسهاي مسافرتي براي ارائه تور و خدمات مختلف است. «مسعود طباطبايي» همچنين اعلام ميكند كه اكنون عليبابا بزرگترين بازيگر صنعت گردشگري كشور در فضاي آنلاين است.
علي بابا اعلام كرده بود كه در سال جاري تبديل به يك برند تكنولوژي و محصول محور شده است. اما با توجه به اينكه به سفرهاي پايان سال و اوج فعاليت صنعت گردشگري نزديك ميشويم، كاربران علي بابا چه تغييراتي را نسبت به گذشته احساس خواهند كرد؟ مديرعامل علي بابا در پاسخ به اين سوال ميگويد كه اين شركت در سال جاري تصميم گرفت تا همه ابعاد يك سفر را يكجا پوشش دهد:
«امسال جدا از ارائه خدمات مربوط به حمل و نقل، كاربر ميتواند محل اقامت خود را نيز در علي بابا تهيه كند. از طرفي امروز بزرگترين فروشنده هتلهاي داخلي و خارجي، علي بابا است. در ارائه خدمات آنلاين گردشگري، ما رتبه يك سفر هستيم و البته به اين مورد هم قانع نيستيم و انتظار داريم بخش زيادي از سهم فضاي آفلاين را به فضاي آنلاين بياوريم.»
مديرعامل گروه علي بابا در مورد توسعه خدمات پشتيباني به ويژه در سه ماه پاياني سال گفت: «با توجه به بارش برف و باران در بيشتر استانهاي كشور، از روز ۲۹ دي ماه واحد مركز تماس علي بابا در گرگان جهت ارائه خدمات پشتيباني به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.»
او در پاسخ به اين سوال كه اكنون چه سهمي از كل بازار گردشگري در ايران، به شكل آنلاين تهيه ميشود، ميگويد: «حجم آنلاين شدن در هر محصول متفاوت است. براي مثال اعداد پرواز داخلي و پرواز خارجي يا رزرو هتل با هم تفاوت دارند. اما ميتوانم بگويم كه حدود ۱۰ درصد از كل گردش مالي در صنعت گردشگري، در علي بابا اتفاق ميافتد. حدود ۵۰ درصد از بخش آنلاين صنعت گردشگري هم متعلق به علي باباست.»
اين در حاليست كه علي بابا، دو رقيب جدي مانند «اسنپ تريپ» و «فلايتيو» دارد و مديرعامل اين شركت در پاسخ به اين سوال كه بر اساس چه آمارهايي، اعلام ميشود كه علي بابا در رتبه اول صنعت گردشگري در بخش آنلاين جاي گرفته، به ديجياتو گفت:
«هم اسنپ تريپ هم فلايتيو، بهصورت مقطعي و در محصولات مشخصي رقيب ما هستند. براي مثال اسنپ تريپ در محصول هتل داخلي با عليبابا رقابت ميكند يا فلايتيو در محصول پرواز خارجي رقيب علي بابا است. در ديگر محصولات، ما اين دو شركت را در رادار خود بهعنوان رقيب نميبينيم. تفاوت علي بابا با پلتفرمهاي ديگر اين است كه همه ابعاد سفر را پوشش ميدهد. اما درباره اينكه اين ادعا از كجا مطرح ميشود، ميتوانم بگويم كه همه پارتنرهاي (همكاران تجاري) ما در محصولات مختلف، آمارها و دادههاي دقيقي از سهم بازار هر كدام از بازيگران صنعت دارند. ما هم به شكلي دقيق آمار محصولات را داريم كه ما كجا هستيم و ديگر بازيگران اين صنعت كجا قرار ميگيرند. براي مثال در پرواز خارجي، سه برابر بازيگر دوم اين حوزه در حال فروش بليت هستيم. در پرواز داخلي، هتل، قطار هم اوضاع چندان متفاوت نيست و در تمام اين محصولات رتبه اول را داريم. مشخص است كه هر كدام از پارتنرها و پروايدرها -مانند ايران اير- بليتهايش را بيشتر در كدام پلتفرم ميفروشند. اين موضوع را به شكلي دقيق رصد ميكنيم و مشخص است كه فاصله زيادي با رقبا داريم.»
اما نكته ديگري كه طباطبايي به آن اشاره ميكند، ايجاد شدن يك ماركت پليس براي ارائه «تور سفر» است كه ارائه آن در فضاي آنلاين با پيچيدگيهاي خاصي مواجه است. براي ارائه تور و اساساً كاملتر شدن خدمات، علي بابا همكاري خود را با آژانسهاي مسافرتي كليد زده است. مديرعامل گروه علي بابا درخصوص همين رويكرد به ديجياتو ميگويد: «امروز آژانسهاي همكار ما كه مجري تورها هستند، ميتوانند تورهاي خود را در پلتفرم علي بابا تعريف كنند و آن را بفروشند. اين محصولي است كه ما امسال روي آن سرمايهگذاري زيادي كردهايم و انتظار داريم در سال نو، خدمترساني گستردهاي را از همين طريق به مشتريان خود عرضه كنيم.»
او اشاره ميكند كه در واقع علي بابا يك ماركت پليس را ايجاد كرده است تا آژانسهاي مسافرتي بتوانند با استفاده از آن، خدماتشان را به كاربران بفروشند و اين رويكرد، يكي از استراتژيهاي اصلي علي بابا براي آينده است: «ما در اين حالت، در قالب يك پلتفرم عمل ميكنيم. ديگر به اين شكل نخواهد بود كه ما صرفاً با يك ايرلاين در ارتباط باشيم، بلكه همه آژانسهاي گردشگري ايران ميتوانند تورها، خدمات و پكيجهاي خود را تعريف كنند و آنها را به صورت آنلاين بفروشند. نكته هم اينجاست كه ما متولي آن نيستم و همه اتفاقات توسط خود مردم انجام ميشود.»
منبع:
- ۶۹ بازديد
- ۰ نظر